Vroege vogels - Reisverslag uit Cauquenes, Chili van Niki - WaarBenJij.nu Vroege vogels - Reisverslag uit Cauquenes, Chili van Niki - WaarBenJij.nu

Vroege vogels

Door: Niki en Robin

Blijf op de hoogte en volg Niki

21 April 2009 | Chili, Cauquenes

Sinds we de regen voor de zon hebben verruild is onze reis een stuk zorgenlozer geworden. ´s Ochtends staan we vroeg, bij zonsopgang, op zodat we voor het echt warm wordt op de plaats van bestemming zijn en daar nog de hele middag kunnen chillen.

Nou overdrijft Robin nog wel eens met het vroege opstaan. Laatst verwarde hij een lantaarnpaal met de zon en riep om drie uur naar mij dat ik op moest staan. Vervolgens deed hij dat om kwart voor zes nog een keer. En dit keer trapte ik helaas wel in. De zon komt hier na zevenen op dus het was nog even wachten op genoeg licht om echt te kunnen fietsen.

Als de zon eenmaal op is zien we vaak nog niet veel, omdat er in de eerste uurtjes van de ochtend nog mist in hangt in de valleien. Hierdoor hebben we fietsend tussen de eucalyptusplantages een ware Turksstoombad-ervaring (maar dan iets minder warm).

Niet alleen de dagen zijn zo zorgeloos, ook de nachten. We hebben de laatste dagen in hele chille Hospedajes geslapen, maar een plek was unbeatable: op het strand aan het meer Calafquen zaten wij romantisch in het licht van de ondergaande zon naar de vulkaan te kijken (een goede foto hiervan volgt uiteraard nog, maar we zitten hier met een zure computer).

Echter, niet iedereen is overtuigd van ons zorgeloze leven hier. Omdat het soms moeilijk is om vanuit een stad op de goede weg terecht te komen vroegen wij in Temuco de weg naar Chol Chol (een dorpje 35 km verderop waar nog veel indianen wonen). Omdat de vrouw van het hostel het niet wist adviseerde ze ons het aan de Carabiñeros (politie) te vragen. Dat bleek minder makkelijk dan verwacht, want volgens de politie was dat uiterst gevaarlijk op de fiets. Die weg zou vol gekke mensen zitten en bovendien was er geen fietspad. Mooi dat ze ons niet gingen vertellen welke kant we opmoesten, maar ons lieten wachten tot er een patrouillewagen arriveerde. Deze heeft ons de stad uit geëscorteerd (met zwaailicht en al), zodat een andere wagen het daar kon overnemen om ons nog een stuk op de weg te achtervolgen. Wij waren erg opgelucht toen de Carabiñeros besloten dat ze er genoeg van hadden en de escort stopzetten.

De meeste indianen zagen we overigens de dag erna in een grote sporthal in de rij voor de paasuitkering...

aantal km: 3130

• 22 April 2009 - 12:39

Tim Cruijssen:

Hey super toffe mensen. Lekker bezig daar! Ik volg jullie nog steeds op de voet (niet lekkerlijk, want dat zou super vermoeiend zijn)

• 22 April 2009 - 12:39

Tim:

Ik bedoelde letterlijk

• 22 April 2009 - 17:00

Dieter:

Lieve Niki en Robin,

Leen is zo lief geweest om me ook op de mailinglijst te zetten dus ik geniet nu ook van jullie verhalen en foto´s.

Nog even doorfietsen en we kunnen een biertje drinken :-)

• 22 April 2009 - 19:01

Ellen De Geus:

Hoi Niki en Robin
    Goed om te lezen dat jullie on the road zijn. Hoe staat het met de knieën? Heerlijk om te lezen dat het zo relexed is. Ik zit al weer 7 weken op het werk, maar ik heb enorm veel energie uit mijn reis gehaald om er weer een poosje tegenaan te kunnen. Genietse en tot mails, Ellen

• 24 April 2009 - 18:31

Rena:

Het blijven mooie verhalen. Het echte werk is natuurlijk beter. Desalniettemin kan ik nu vanuit m'n huiskamer meegenieten van een reis. Bedankt!